dodano art. 28a w brzmieniu:
Postępowanie dyscyplinarne
można wszcząć także na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej lub
Ministra Sprawiedliwości w ciągu 21
dni od dnia otrzymania wniosku, chyba że Prezes Trybunału uzna wniosek za
nieuzasadniony. Postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego wraz z uzasadnieniem doręcza się wnioskodawcy w ciągu 7 dni od
dnia wydania postanowienia.
komentarz do zmiany:
„Przepis ten przewiduje przyznanie kompetencji
Ministrowi Sprawiedliwości i Prezydentowi RP do wszczęcia postępowania
dyscyplinarnego wobec sędziego Trybunału Konstytucyjnego, co budzi poważne
wątpliwości. Prezes Trybunału Konstytucyjnego może uznać taki wniosek za
nieuzasadniony, co skutkować ma niewszczęciem postępowania dyscyplinarnego.
Naczelna Rada Adwokacka stanowczo podkreśla, że sama możliwość występowania
z żądaniem wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przez przedstawicieli władzy
wykonawczej może być odbierana jako wywieranie wpływu na sędziów Trybunału
Konstytucyjnego i także rodzi obawy o zgodność projektowanej ustawy z art.
10, art. 173 i art. 195 ust. 1 Konstytucji RP.” (opinia Naczelnej Rady
Adwokackiej z dnia 22 grudnia 2015 r.).
dodano
art. 80 ust. 2 w brzmieniu:
Terminy
rozpraw albo posiedzeń niejawnych, na których rozpoznawane są wnioski, wyznaczane
są według kolejności wpływu spraw do Trybunału.
komentarz
do przepisu:
„Przepis ten ma na celu
ustawowe narzucenie porządku rozpoznawania spraw przez Trybunał Konstytucyjny.
Rozwiązanie takie jest nie tylko rozwiązaniem absolutnie niespotykanym w
praktyce demokratycznego i praworządnego państwa, ale ponadto stanowi
ingerencję w niezależność Trybunału Konstytucyjnego, który pozbawia się w ten
sposób możliwości przyspieszenia rozpoznania spraw szczególnie ważnych, w
których konieczne jest jak najszybsze rozstrzygnięcie wątpliwości konstytucyjnych.”
(opinia Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 22 grudnia 2015 r.).
Gryzipiórek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz