uchylono art. 112
ust. 2 w brzmieniu:
W przypadku gdy nie można ustalić, kto jest
osobą upoważnioną do reprezentowania partii, lub gdy nie można nawiązać z nią
kontaktu, Trybunał uznaje za upoważnioną osobę faktycznie kierującą partią.
komentarz do zmiany:
„W uzasadnieniu
stwierdzono, że przepis ten stanowi możliwość nadużycia, gdyż Trybunał mógłby
oceniać, kto faktycznie kieruje partią polityczną z daleko posuniętymi
konsekwencjami dla niej w postępowaniu przed Trybunałem.
Proponowana zmiana ograniczy możliwość działania Trybunału. Na1eży uznać ją za
nieuzasadnioną. Projektodawca odnosi sic do potencjalnych nadużyć Prezesa TK.
Należy jednak wskazać, że brak tego przepisu doprowadzi do jeszcze bardziej
niepożądanych następstw. Trybunał nie będzie miał możliwości orzekania o
zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii
politycznych w przypadku np. umyślnego nieujawniania się osób
upoważnionych do reprezentowania partii politycznej. Co więcej, projektowany
przepis wskazuje partiom politycznym łatwą drogę do uniknięcia kontroli
konstytucyjnej.” (uwagi do ustawy Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka z
dnia 16 grudnia 2015 r.).
uchylono art. 28 ust. 2 w brzmieniu:
Sędzia Trybunału odpowiada dyscyplinarnie także za swoje
postępowanie przed objęciem stanowiska, jeżeli uchybił obowiązkowi piastowanego urzędu państwowego lub okazał się niegodny urzędu sędziego Trybunału.
komentarz do zmiany:
1. „Uchylany artykuł gwarantuje
Trybunałowi możliwość zapewnienia odpowiednich standardów etycznych jego
sędziów, co ma szczególne znaczenie w sytuacji gdy wydawane przez Trybunał orzeczenia
są ostateczne. (…) Nie jest zasadne zniesienie tego przepisu, ponieważ Sejm w
momencie wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego może nie dysponować
wyczerpującą wiedzą o zachowaniach kandydatów na wskazany wyżej urząd co do
przesłanek odpowiedzialności dyscyplinarnej.” (opinia Krajowej Rady Sądownictwa
z dnia 18 grudnia 2015 r.).
2. „W
szczególności nie przekonuje
argument, iż to „Sejm ocenia
postawę i zachowanie kandydata
przed wyborami i
podejmuje akceptację poprzez akt wyboru”. Nie sposób bowiem
wykluczyć, że okoliczności wskazujące na popełnienie deliktu przed objęciem
urzędu nie będą znane w momencie dokonywania wyboru przez Sejm i ujawnią
się dopiero
w czasie sprawowania tego urzędu. Wymóg nieskazitelności
charakteru jest tak samo aktualny i ważki w
odniesieniu do sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych lub
wojskowych, jak i sędziów Trybunału. Stąd też odpowiedzialność
dyscyplinarna powinna
obejmować ocenę zachowania sędziego także przed objęciem stanowiska.” (opinia Pierwszego Prezesa
Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 2015 r.)
3. „W momencie podejmowania uchwały o wyborze sędziego TK
Sejm może nie mieć pełnej wiedzy na temat
wszystkich działań podejmowanych przez kandydata w
przeszłości. Niektóre zdarzenia z jego udziałem mogą przecież ujawnić się
dopiero po dokonaniu przez Sejm wyboru. Usunięcie art. 28 ust. 2 ustawy o TK
oznacza, że jeśli po kilku latach od wyboru okaże się, że sędzia popełnił w
przeszłości naganny czyn (niekoniecznie przestępstwo), który wpływa na jego
nieskazitelność, to nie będzie żadnego organu, który będzie mógł wyciągnąć
wobec niego konsekwencje.” (uwagi do ustawy Helsińskiej Fundacji Praw
Człowieka z dnia 16 grudnia 2015 r.).
(c.d.n.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz