uchylono art. 19 w brzmieniu:
ust. 1. Prawo
zgłaszania kandydata na sędziego Trybunału przysługuje Prezydium Sejmu oraz
grupie co najmniej 50 posłów.
ust. 2. Wniosek w sprawie zgłoszenia kandydata
na sędziego Trybunału składa się do Marszałka Sejmu nie później niż 3 miesiące
przed dniem upływu kadencji sędziego Trybunału.
3. W przypadku wygaśnięcia mandatu sędziego Trybunału przed
upływem kadencji, termin na złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 2, wynosi 21
dni.
4. Organ właściwy na podstawie regulaminu Sejmu
wyraża opinię w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 2.
5. Szczegółowe wymogi dotyczące wniosku oraz
tryb postępowania z wnioskiem określa regulamin Sejmu.
komentarz do zmiany:
1. „Uchylenie art. 19 ustawy o TK spowoduje, że tryb
zgłaszania kandydatów na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego nie
będzie regulowany aktem rangi ustawowej, lecz jedynie uchwałą Sejmu, tj. jego
regulaminem. Powyższe rozwiązane pozbawi proces wyboru sędziów Trybunału
niezbędnych gwarancji jego stabilności i transparentności, a także może
prowadzić do wyłączenia tej kwestii z zakresu kontroli jej zgodności z Ustawą
Zasadniczą” (opinia Krajowej Rady Sądownictwa z dnia 18 grudnia 2015 r.)
2. „Próba przeniesienia zasad wyłaniania
sędziów Trybunału do regulaminu Sejmu stanowi zdeprecjonowanie jawnej i demokratycznej
procedury określonej w ustawie.
Regulamin Sejmu jest aktem wewnętrznym, regulującym jedynie tryb pracy
parlamentu. Nie może on stanowić źródła norm ustrojowych działających na
zewnątrz Sejmu” (opinia Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z dnia 16 grudnia 2015 r.).
3. „Regulamin Sejmu nie może normować spraw
objętych obowiązkową materią ustawową, a do takich bez wątpienia zalicza
się regulacja ustroju i właściwości władz publicznych [por. W. Sokolewicz,
Komentarz do art. 112, w: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz,
red. L. Garlicki, Warszawa 1999, s. 18]. Nie jest on bowiem w hierarchii
źródeł prawa sytuowany wyżej niż ustawa. Zdecydowany sprzeciw budzi również
uzasadnienie projektowanych zmian potrzebą dopasowania rozwiązań prawnych do
zamierzeń programowych większości parlamentarnej. Argumentacja
ta godzi bowiem w fundamenty idei
państwa prawnego, które opiera sic na założeniu prymatu norm prawnych ponad
wszelkimi innymi normami - w szczególności politycznymi.” (opinia Krajowej Rady
Radców Prawnych z dnia 21 grudnia 2015 r.).
Gryzipiórek
(c.d.n.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz