zapis dotychczas obowiązującej ustawy:
Art. 8. Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy: (….)
4) stwierdzanie wygaśnięcia mandatu sędziego Trybunału
wprowadzona zmiana:
Art. 8. Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy: (….)
4) przygotowanie wniosku do Sejmu o wygaśnięcie mandatu sędziego Trybunału
komentarz do zmiany:
1. „Poprawka ta przewiduje włączenie Sejmu RP w proces zastrzeżony do tej pory wyłącznie dla samego Trybunału Konstytucyjnego, dotyczący stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego Trybunału Konstytucyjnego. (...) Zgłoszona poprawka w sposób rażący narusza art. 173 Konstytucji RP, który stanowi, że sądy i trybunały są niezależne od innych władz. Poprawka ta stoi w sprzeczności także z art. 195 ust. 1 Konstytucji RP, stanowiącym o niezawisłości sędziów Trybunału Konstytucyjnego. Przyznanie władzy ustawodawczej kompetencji w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu sędziego Trybunału Konstytucyjnego narusza rażąco także zasadę równowagi i podziału władz, określoną w art. 10 Konstytucji RP.” (opinia Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 22 grudnia 2015 r.).
2. „Zdecydowane sprzeciw budzi projekt dotyczący możliwości złożenia z urzędu sędziego Trybunału przez Sejm. Takie rozwiązanie narusza w ewidentny sposób zasadę trójpodziału władzy, nawet jeżeli ma się to odbywać na wniosek Zgromadzenia Ogólnego Trybunału, choćby z tego powodu, że uniemożliwi złożenie z urzędu sędziego, który popełnił delikt dyscyplinarny, ale cieszy się poparciem aktualnej większości sejmowej.” (uchwała Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” z dnia 23 grudnia 2015 r.).
Gryzipiórek
(c.d.n.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz