(fragment ankiety z debaty Dobra Zmiana w Edukacji, stan początek kwietnia 2016 r.) |
Nauczyciele nie tylko uczestniczą (a raczej próbują uczestniczyć) w debacie internetowej ale i w debatach wojewódzkich w realu. Co z nich wynika? Oto głosy nauczycieli, jakże znamienne:
„Do wszystkich przedmówców: niestety, a mówię i piszę to z przykrością, macie Państwo całkowitą rację. Ja też jestem po takiej „debacie” i przerażenie mnie ogarnia, bo jak można tak zmarnować głos ludzi kompetentnych, pełnych twórczego zaangażowania, elity polskiej inteligencji? A przecież w tej mojej debacie, oprócz nauczycieli, uczestniczyli metodycy, autorzy podręczników, autorytety w dziedzinie dydaktyki i metodyki! Po co to było? Jestem zniesmaczona i rozczarowana!”
„Ale przecież głos ludzi kompetentnych nie został zmarnowany… Oto przykładowe typy wypowiedzi, które zapewne zaistnieją w niedalekiej przyszłości: „W trakcie wielu debat zapoznaliśmy się z opiniami i propozycjami setek ekspertów…” „Opracowując projekt zmian, wzięliśmy pod uwagę opinie i ………(jak wyżej)”. „Oczywiście niemożliwe było uwzględnienie wszystkich opinii i propozycji, często bowiem zdania ekspertów były podzielone, niekiedy przeciwstawne” I wie Pani, co jest najbardziej „zabawne”? Otóż, w pewnym sensie nie będzie to kłamstwo. Cierpliwie czekam na wykreślenie mnie z listy, na którą trafiłem przez pomyłkę, na razie wciąż mam dostęp do strony, wodzącej mnie na pokuszenie…”
(fragment ankiety z debaty Dobra Zmiana w Edukacji, stan początek kwietnia 2016 r.) |
W czerwcu też zaczną się zwolnienia nauczycieli ze szkół podstawowych. I liczbowo beda spore. To efekt cofnięcia obowiązku szkolnego dla sześciolatków. Nauczyciele są grupą rozproszoną, więc strajków nie będzie. To nie górnicy z kilofami.
Wraz z pozostawaniem sześciolatków w przedszkolach zabraknie miejsc dla młodszych dzieci, także i w żłobkach. To efekt domina. I braku przemyślenia decyzji jakże waznych dla systemu oświaty. Populistyczne realizowanie ulicznych haseł bez namysłu i analizy juz przynosi złe efekty. Natomiast efekty wprowadzenia reformy będą jeszcze bardziej szkodliwe. Bo dotyczyć będę jednocześnie wszystkich etapów edukacji.
Stanisław Czachorowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz